برگزاری کارگاه ثبت مالکیت فکری (ثبت اختراع) در مرکز رشد واحدهای فناور قاین

برگزاری کارگاه ثبت مالکیت فکری (ثبت اختراع) در مرکز رشد واحدهای فناور قاین

کارگاه ثبت مالکیت فکری (ثبت اختراع )صبح دوشنبه 25آذرماه 1398 به مناسبت هفته پژوهش با حضور حمید لطفی کارگزار دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی در سالن جلسات مرکز رشد واحد های فناور قاین برگزار گردید.

لطفی با بیان تعاریفی از ثبت اختراع و عنوان مزایای ثبت یک ایده کارگاه را شروع کرد و در ادامه کارگاه نمونه های از اختراعات به ثبت رسیده را عنوان نمود وی در این کارگاه اختراع را محصول یا فرایندی بیان کرد که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می‌دهد یا راه حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی خاص پیشنهاد می‌کند. به عبارت ساده‌تر اختراع را راه حلی فنی که برای اولین بار جهت حل مشکلی فنی ارائه می‌گردد بیان کرد.

در ادامه کارگزار مالکیت فکری استان در خصوصحق ثبت اختراع چنین گفت که: حق ثبت اختراع از سوی دولت کشور مورد تقاضا به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. دارنده گواهینامه حق امتیاز دارای حقی انحصاری برای بهره‌برداری از اختراع ثبت شده‌است. حق امتیاز یا پتنت باید سه معیار نوآوری، تازگی و سودمندی را دارا بوده تا بتوان به آن حق امتیاز گفت:

  • نوآوری (inventiveness): اختراع مورد نظر نباید برای یک شخص با سطح دانش یا مهارت میانگین در زمینه آن اختراع در همان کشور به ثبت رسیده، مشهود باشد.
  • تازگی (novelty): درخواست‌کننده حق امتیاز باید تازگی ادعا خود را نیز ثابت کند. اختراع مورد نظر باید به‌طور واضح ابتکاری باشد و تا زمان درخواست به صورت بیانی یا نوشته شده (یا در حال استفاده) نباشد.
  • سودمندی (utility): این نیز باید توسط درخواست‌کننده ثابت شده که این معنی را می‌دهد که اختراع مورد نظر باید قابلیت تبدیل به یک محصول یا یک فرایند صنعتی را دارا باشد.

حق امتیازها به دو نوع حق امتیاز «محصول» و «فرایند» تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • حق امتیاز محصول: یک راه حل تکنولوژیکی است که در یک محصول به کار می‌رود و به صاحبش حق امتیاز منحصربه‌فردی برای تهیه، استفاده، فروش و صادر کردن محصولاتی که از آن اختراع استفاده شده را می‌دهد.
  • حق امتیاز فرایند: زمانی اعطا می‌شود که راه حل تکنولوژیکی در یک فرایند تولید استفاده شود و به صاحب آن امتیاز منحصربه‌فردی جهت استفاده از آن فرایند برای ساخت، استفاده و تجارت محصولات نتیجه شده از آن فرایند را می‌دهد

حمید لطفی روندثبت اختراع را بطور خلاصه و مفید برای حاضرین در این کارگاه بیان نمود و به تشریح ضمایم مورد نیاز همچون ادعانامه ،توصیف نامه و خلاصه و عنوان اختراع پرداخت .

این کارگاه ظهر دوشنبه به کار خود پایان داد .

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد