پیش رویداد دومین استارت آپ ویکند قاین برگزار شد

پیش رویداد دومین استارت آپ ویکند قاین برگزار شد

پیش رویداد دومین استارت آپ ویکند قاین عصر پنجشنبه 98/5/17 با حضور بیش از 50نفر از شرکت کنندگان رویداد در محل سالن همایشات هلال احمر قاین برگزار گردید.

سعید سلطانی تسهیلگر دومین رویداد استارت آپ ویکند قاین در این نشست استارت آپ و استارت آپ ویکند را تعریف کرد و به مثال هایی در این زمینه پرداخت و استارت آپ را اینگونه تعریف کرد

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

البته ما در متمم، بر اساس ادبیات اصلی مدیریت – و نه معنای رواج یافته – هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم.

سلطانی در ادامه به تعاریف مختلفی از استارت آپ پرداخت و افزود:

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر

استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business) (منبع)

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. (منبع)

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. (منبع)

تعریف استارت آپ توسط اریک ریس

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

هم بنیانگذار اپلیکیشن آبان (اولین خشکشویی آنلاین خراسان جنوبی) استارت‌آپ ویکند را اینگونه تعریف کرد که یک برنامه 54 ساعته آخر هفته است، که در آن گروهی از مدیران، توسعه‌دهندگان، علاقه‌مندان به راه‌اندازی شرکت‌ نوپا، هنرمندان حوزه گرافیک و صاحبان ایده با هم جمع می‌شوند و تیم‌هایی تشکیل می‌دهند تا یک شرکت نوپای جدید راه‌اندازی و نمونه اولیه‌ای از کار خود ارائه نمایند، و در انتهای آخرین روز، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند. این مدل راه‌اندازی کسب‌وکار به سرعت در شهر‌های جهان گسترش پیدا کرد و از موسسات مختلفی همچون موسسه کافمن گرنت‎ها و کمک‌های مالی دریافت کرد. مدل این برنامه به این صورت است که در مدت 54 ساعت، حدود 60 تا 120 شرکت‌کننده( البته در مواردی با 13 شرکت‌کننده و یا 300 شرکت‌کننده هم این برنامه اجرا شده‌است.)، برکزار می شود. این برنامه سخنرانان، مربیان، اعضای خوش‌نام جامعه‌های محلی کسب‌وکارهای نوپا، نمایندگان شرکت‌های بزرگ، و سرمایه‌گذاران مختلفی را جذب می نماید و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای‌ شناخته شدن جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است.

همچنین تجربه این کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیم‌ها می‌شود و بسیاری از تیم‌ها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند تا یک استارت‌آپ فعال شکل دهند. در توسعه مدل برنامه، یکی از مسابقات مشهوری که در این برنامه اجرا شد، مسابقه نبرد جهانی استارت‌آپ‌ها بود که در سال 2012، در مدت یک هفته، 10 هزار شرکت‌کننده در قالب بیش از 1200 تیم، و از 100 شهر مختلف جهان به رقابت پرداختند. در این مسابقه 3 مرحله‌ای، در مرحله اول تیم باید یک استارت‌آپ ویکند که در محل خودشان برگزار می‌شود را پیروز می‌شد، سپس در شبکه اجتماعی فیس‌بوک باید محبوبیت لازم را کسب می‌کرد( لز طریق آرای مردمی)، و در نهایت 15 تیم برتر در فاز آخر رقابت می‌کردند و یک تیم قضاوتی کسب‌وکار برتر را انتخاب می‌کرد. نحوه شرکت در این برنامه به این شکل است که با ورود به سایت استارت‌آپ ویکند، ابتدا محل‌هایی که در آن برنامه اجرا می‌شود و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر است، معرفی می‌شود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام می‌کند. 

سلطانی افزود ،در روز اول، افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تیم‌ها را شکل می‌دهند و در مکان مستقر می‌شوند. در این مرحله برنامه‌هایی مانند صرف ناهار صورت می‌گیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا می‌کنند و اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایند. سپس پروژه را از بین گزینه‌های موجود(می‌تواند ایده‌های خود اعضا باشد) انتخاب می‌کنند تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع موردعلاقه خود صحبت می‌کند و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقه‌مند نماید. تیم‌ها از افراد با توانمندی‌های مختلف تشکیل می‌شوند تا بتوانند مکمل هم باشند. 

در روز دوم، مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیم‌ها را راهنمایی نمایند. همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیم‌ها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند. اختیار و آزادی عمل در تیم‌ها بسیار بالاست و مسئولیت همه چیز در کسب‌وکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) برعهده خود تیم است. 

مدیر تولید محتوا اپلیکیشن آنلاین پازلی  روز نهایی را اینگونه بیان کرد که، تیم‌ها در مدت 5 دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکت‌کنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند. در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد. 

 در انتها سعید سلطانی تسهیلگر دومین رویداد استارت آپ ویکند قاین نکاتی درباره رویداد بیان کرد وافزود ،شرکت‌کنندگان این برنامه معمولاً تیم‌هایی هستند که نیمی از آن‌ها در حوزه فنی تخصص دارند(برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده، طراح) و نیمی از آن‌ها در حوزه کسب‌وکار تخصص دارند(بازاریابی، مالی و حقوق). همچنین مسأله اساسی این است که شرکت‌کنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند. با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرح‌ها حضور پیداکرد. ثبت نام و خرید بلیط برای شرکت در برنامه به صورت اینترنتی است. مسأله دیگر، تأکید برگزارکنندگان مسابقه به تیمی بودن مسابقه است. توصیه می‌شود که شرکت‌کنندگان، لپ‌تاپ، کارت‌های اعتباری، دوربین‌ فیلمبرداری به همراه داشته باشند. معمولاً توصیه می‌شود که شرکت‌کننده از قبل اطلاعاتی ار بازار و اطلاعات لازم در حوزه‌ای که می‌خواهد فعالیت نماید به همراه داشته‌باشد، تمرین کند تا بتواند در 60 ثانیه ایده خود را به صورت شفاف، دقیق و قانع‌کننده- توضیح دهد، با ابزار و منابع برنامه آشنایی پیدا کند، که از طریق اینترنتی می‌تواند این کار را انجام دهد. مهمترین منابع و کمک‌های این برنامه، عبارتند از منابع انسانی- مربیان، که متخصصان حوزه‌های کارآفرینی، توسعه نرم‌افزار، بازاریابی، علم مالی، حقوق هستند- و همجنین نرم‌افزارها و منابع دیگری که در فعالیت‌های استارت‌آپ به کار می‌آید در دسترس قرار می‌گیرند. هر ایده‌ای برای ابراز آزاد است( هدف کسب سود، کسب‌وکار اجتماعی، سازمان غیرانتفاعی) اما معمولاً این برنامه روی فناوری بسیار تمرکز دارد. معمولاً 95 درصد ایده ها درباره موبایل‌ها و اینترنت است که با توجه به مدت زمان کوتاه پیاده‌سازی معمولاً ایده‌های غیرمرتبط با فناوری از شانس کمی برای موفقیت برخوردار اند. این برنامه به کسب‌وکارهای فعال اجازه شرکت نمی‌دهد زیرا عقیده دارند که داشتن کسب‌وکار فعال، روح همکاری و خلق و فعالیت کارآفرینی در یک آخرهفته را می‌گیرد. مسائلی که در انتهای برنامه از سوی داوران تحت بررسی قرار می‌گیرد 3 مورد است: اعتبارسنجی مشتریان(آیا کسب‌وکار خود را دقیقاً از نظر بازار بررسی کرده‌اید؟)، اجرا و طراحی(چه چیزی ساخته اید؟) و مدل کسب‌وکار( برنامه شما برای آینده چیست؟)


پیمان حاجی رضایی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی سخنران بعدی پیش رویداد بود ایشان این رویداد ها را باعث ایجاد انگیزه در بین نخبگان دانست و افزود وظیفه و رسالت ما در پارک علم و فناوری ایجاد اشتغال و توسعه پایدار است و این محقق نمیشود مگر اینکه خودمان بخواهیم

حاجی رضایی استقبال از رویداد استارت آپ ویکند قاین را مثبت ارزیابی کرد و گفت باید تفکر فرزندان این منطقه را از اینکه درس بخوانند تا استخدام شوند دور کنیم و باید خود باوری را در بین افراد صاحب ایده رشد دهیم تا این رشد باعث رشد چند برابری در جامعه شود.

منتور دومین رویداد استارت آپ ویکند قاین در انتها از حضور تک تک حاضرین و شرکت کنندگان ابراز امیدواری کرد و افزود ان شاءالله بعد از رویداد شاهد حضور تیم ها و استارت آپ های مختلف در پارک علم و فناوری و مرکز رشد واحد های فناور قاین باشیم تا بتوانیم با حمایت ها و هدایت های مختلف در رشد کسب و کارشان موثر باشیم.

رحیمی فعال حوزه زرشک و زعفران یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که از نحوه راه اندازی کسب و کارش برای حاضرین گفت ،وی از شکست های اولیه و اتفاق مهم زندگیش برای حاضرین در جلسه صحبت کرد و اینکه انگیزه اصلی راه اندازی کسب و کارش از اتفاق بد زندگیش جرقه خورده گفت. رحیمی پشتکار و تلاش و امید را مهمترین ابزار کار برای رسیدن به اهداف دانست و افزود با نا امیدی و فرار از مشکلات راهی به سمت موفقیت پیدا نخواهد شد و باید ایستاد و با مشکلات روبرو شد و آنها را حل کرد.

در بخش پایانی پیش رویداد حاضرین با ارتباط رخ به رخ از توانایی و تخصص یکدیگر مطلع شدند.

       

این پیش رویداد در ساعت 19:30 به کار خود پایان داد.

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد