هفدهمین همفکر قاین برگزار شد

هفدهمین همفکر قاین برگزار شد

هفدهمین همفکر قاین با موضوع قوانین بیمه تامین اجتماعی و دغدغه های قرارداد با حضور کارشناس تامین اجتماعی قاین چهارشنبه 1398/1/28 از ساعت 18 الی 20 در محل سالن جلسات مرکز برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مهندس وثوقی مدیر مرکز رشد واحد های فناور قاین ضمن خوش آمد گویی هدف اصلی همفکر را تعامل و تفکر بر روی مسائل و پیداکردن راه حلی مناسب برای حل مشکل با همفکری اعضای حاضر دانست و این مقوله را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

محوریت همفکر این هفته بر عهده آقای رجبیان کارشناس بیمه تامین اجتماعی قاین بود ،ایشان دانستن قوانین بیمه را در شرایط کنونی برای شرکت ها واجب دانسته و بیان کردند ،اگر اشخاص حقیقی و حقوقی از قوانین آگاهی داشته باشند و با علم و آگاهی در قرارداد ها و دیگر مسائل مرتبط با شرکت  از جمله رد کردن لیست بیمه ،بستن قرارداد با نیروی کار، بکارگیری نیرو،و...میتوانند مطابق قانون رفتار کرده و در چالش هایی که برای شرکت و شخص بدلیل عدم آگاهی قوانین ممکن است  بوجود بیاید گیر نکنند. رجبیان ابلاغ الکترونیکی را یکی از مواردی عنوان نمود که ممکن است بدلیل عدم آگاهی و دقت درمطالعه فرم های تحویلی به کارفرما و امضای آن از سمت کارفرما که این اجازه را به سازمان میدهد که فرم ها(اطلاعیه، اخطاریه ،اجراییه) از طریق پست الکترونیکی ارسال شود ،و کارفرما بدلیل بی دقتی در مطالعه از پست الکترونیکی غفلت نموده و باعث می شود اخطاریه ها و ابلاغیه ها به جریمه های گاها سنگین تبدیل شود رجبیان مراحل اعلام به کارفرما را در تامین اجتماعی سه مرحله عنوان کرد :اعلامه ، اخطاریه،اجراییه و این نکته را اضافه کرد که مراحل اعتراض به جرایم و ... بروز رسانی شده و در آن برای اعتراض به کارفرما مهلت های بیشتری داده شده وهمچنین به این مورد اشاره نمود که اگر اعتراض از طریق سازمان به نتیجه مطلوب نرسید کارفرما می تواند از طریق دیوان عدالت اداری کشور اعتراض خود را مطرح و پیگیری نماید.

کارشناس بیمه تامین اجتماعی قاین در سوال مطرح شده از سمت فناوران که چند نفر از اعضای هیئت مدیره میتوانند روی قرارداد بیمه شوند فرمود ،در هر قرارداد یکی از اعضای هیئت مدیره می تواند بعنوان سرپرست بیمه شود و این نکته را هم حائز اهمیت دانستند که به این شخص مطابق قانون بیمه بیکاری تعلق نخواهد گرفت.ایشان در ادامه افزود حسابی بعنوان سپرده موقت وجود دارد که جزئی از حقوق کارفرماست و کارفرمایان حق دارند درمواردی که حسب قوانین نیاز به ارائه مفاصاحساب ازتامین اجتماعی دارند صدور آن را از سازمان تقاضا کنند و سازمان مکلف است حداکثر پس از یک ماه از تاریخ ثبت تقاضای کارفرما (در صورتی که بدهی نداشته باشد)، مفاصاحساب را صادر و به تقاضاکننده ارائه نماید. (در این مورد، اگر کارفرما بدهی برآوردی داشته باشد، با حفظ حق اعتراض می تواند مبلغ بدهی را به حساب سپرده سازمان واریز کند و مفاصا حساب دریافت نماید).رجبیان در ادامه همفکر هفدهم چند مورد از حقوق کارفرما را ذکر کرد و بیان کرد که به جند نمونه مهم آن اشاره می شود،هنگام ثبت معاملات مربوط به نقل وانتقال کارگاه ها . دفتراسناد رسمی باید درباره وضعیت بدهی کارگاهازسازمان تامین اجتماعی استعلام کنند. دراین موارد سازمان تامین اجتماعی موظف است حداکثر ظرف 15 روز ازتاریخ ورود برگ استعلام به دفتر سازمان، پاسخ آن را طبق مقررات بدهد و اگر پاسخ ندهد دفترخانه مجاز به ثبت معامله نخواهد بود.وی افزود هیات های تشخیص مطالبات باحضور نماینده کارفرمایان تشکیل می شود. با توجه به وحدت کارفرما در هیات های تشخیص مطالبات هر کارفرما حق دارد در جلسه هیات که به منظور رسیدگی به اعتراض او تشکیل می شود حضور یابد و توضیحات لازم را ارائه کند و یا نماینده معرفی نماید.

کارفرمایان حق دارند در صورتی که اصل حق بیمه مطرح شده در هیات بدوی تشخیص مطالبات بیش از1500000 ریال باشد، حداکثر ظرف 20 روزاز تاریخ ابلاغ رای هیات، به آن اعتراض نمایند وسازمان باید این گونه اعتراض ها را در هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات رسیدگی نماید.

کارفرمایان حق دارند به میزان بدهی برآوردی تعیین شده از سوی شعبه تامین احتماعی (حداکثر ظزف 30 روز) ازتاریخ ابلاغ اعتراض کنند وسازمان باید این گونه اعتراضها را در فرصت مقرر در کمیسیون بدوی تشخیص مطالبات رسیدگی نماید.

کارفرمایان حق دارند از نتیجه بازرسی های شعب تامین اجتماعی از کارگاه خود (و یا نتیجه حسابرسی های انجام شده از دفاتر قانونی) باخبر شوند و در صورتی که لازم بدانند توضیحاتی را اضافه کنند و یا به آن اعتراض نمایند.

کارفرمایان حق دارند به قوانین و مقررات و دستورالعمل هایی که نحوه عمل سازمان تامین اجتماعی نسبت به کارفرمایان و نیز حقوق و تکالیف آنان را بیان می کند دسترسی داشته باشند. دراین زمینه سازمان تامین احتماعی بایدضمن ارائه اطلاعات مناسب ابهامات موجود درآنها را نیز برطرف نماید.

کارشناس تامین اجتماعی قاین افزود چنانچه در قراردادی کار به تنهایی به وسیله یکنفر انجام شود به آن قرارداد بیمه تعلق نمیگیرد و بیان کرد باید قرارداد نوشته شود و تمام هزینه ها و مبالغ در آن ذکر شود و در انتهای قرارداد این نکته که کار به تنهایی  توسط آقا و یا خانم ...... انجام شده نیز ذکر شود.

در انتها رجبیان به حد اقل دستمزد سال 1398 اشاره کرد و آن را به صورت زیر بیان نمود حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ با ۳۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته (با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی)،  به مبلغ یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. این درحالی است که پایه حداقل حقوق و دستمزد در سال ۹۷ برابر با یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان بود.بر اساس این بخشنامه، از ابتدای سال ۹۸ همه کارگران مشمول قانون کار (چه قرارداد دائم و چه قرارداد موقت)، حداقل حقوق روزانه‌ای که دریافت می‌کنند برابر با ۵۰۵,۶۲۷ ریال (۵۰ هزار تومان) خواهد بود. این درحالی است که این مبلغ در حالی است که مزد روزانه کارگران در سال ۹۷ برابر با ۳۷۰،۴۲۳ ریال (برابر با ۳۷ هزار تومان) بود. بر اساس مصوبه ۲۸ اسفند ماه شورای عالی کار سایر سطوح مزدی به میزان ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار تومان رقم ثابت ماهانه تعیین شد.

جدول پایه حقوق سال 98

جدول بالا حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ (به تومان) و مقایسه با سال گذشته بیان می کند.

 رجبیان حق اولاد را یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار دانست و افزود هر ساله با افزایش حداقل مزد، میزان حق اولاد نیز نیز افزایش می‌یابد چرا که ضریبی از افزایش حداقل حقوق روزانه است.

این همفکر در ساعت 20:00 به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد