دغدغه های مالیاتی در نهمین همفکر قاین مطرح شد

دغدغه های مالیاتی در نهمین همفکر قاین مطرح شد

نهممین همفکر قاین با موضوع دغدغه های مالیاتی عصر روز چهارشنبه مورخ 97/10/26 در سالن جلسات مرکز رشد واحد های فناور قاین با حضور سرپرستان و مدیران هسته ها و واحد های فناور برگزار گردید.محوریت مطالب و زمان همفکر این هفته را سید حسین سیدی فعال حوزه مالیاتی و حسابداری عهده دار بود.در ابتدای این رویداد تعاریفی از شرکت و نحوه ثبت آن مطرح گردید و در مورد انواع شرکت ها مباحث کوتاهی بیان شد.سیدی در ادامه تعریف جامعی از مالیات عنوان کرد و گفت مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  (OECD) پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، موسسه ، دارایی و غیره تعلق گیرد. چنین تعریفی پرداخت‌های تامین اجتماعی را هم در بر می‌گیرد، حال آن که بر حسب مقررات و عرف مالیاتی ایران اصطلاح مالیات پرداخت‌های اخیر را شامل نمی‌گردد.

تعریف تکمیلی مالیات (به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

وی افزود مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.اقتصاددانان معمولاً از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می‌کنند، به عنوان مثال سیگار از جمله کالاهایی است که دولت‌ها برای جلوگیری از مصرف آن مالیات‌های سنگین بر آن وضع می‌کنند، یا مالیات بر مصرف گازوئیل.بر اساس گزارشی که بنیاد خیریه بلومبرگ به تازگی توسط رویترز منتشر کرده‌است، صنعت تنباکو ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی چین را به خود اختصاص داده، شرکت‌های دخانیات مانند فیلیپ موریس  حدود ۶ میلیون اندونزیایی را تحت استخدام دارند و به تنهایی بیش از شش میلیارد دلار مالیات غیرمستقیم به صندوق دولت می‌پردازد. دولت‌ها برای جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان انجام می‌دهند. از طریق وضع مالیاتی اقدام می‌نمایند و البته هدف از وضع مالیاتی برای اغلب کشورها جبران هزینه نیست زیرا از طریق مالیات نقدینگی دچار تغییرات می‌شود که بعد از جبران هزینه مهم‌ترین عامل وضع مالیاتی می‌باشد(vk).)

مدرس این حوزه اقتصادی در ادامه افزود انواع مالیات را بصورت زیر می توان تقسیم بندی نمود :مالیات بر درآمد املاک ،مالیات بر درآمد حقوق ،مالیات بر درآمد مشاغل ،مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ،مالیات بر درآمد اتفاقی ،مالیات بر درآمد کشاورزی ،مالیات بر درآمد منابع مختلف و همچنین مالیات تکلیفی که از تاریخ95/1/1برداشته شده است اما تا 5سال قابل رسیدگی می باشد(هزینه های حمل و نقل  ،مباحثی مانند کپی و ...)

وی افزود : دو نوع دفتر جهت ثبت وقایع مالیاتی شرکت ها وجود دارد به نام های دفتر روزنامه که در صورت بالا بودن تراکنش پیشنهاد می گردد به صورت روزانه امورات مالیاتی میربوط به واحد حقوقی  در آن ثبت گردد و اگر تراکنش ها در ماه بالای 500میلیون بود شرکت باید حسابرس داشته باشد در غیر این صورت دفاتر آن توسط سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار نمی گیرد. نوع دوم دفاتر ،دفاتر کل بوده که بصورت ماهانه عملیات ثبت باید در آنها صورت پذیرد. ایشان در مورد نحوه ثبت در دفاتر نیز مثال هایی را عنوان کردند و این نکته را در ثبت دفاتر حائز اهمیت دانستند که باید اسناد زیر پیوست دفاتر ثبتی باشد که مهمترین آنها :برگ درخواست خرید که دستور خرید در آن قید شده باشد ،فاکتور خرید ،قبض انبار ،در صورت خرید نقدی رسید خرید و در صورت پرداخت چک مستندات مربوط به چک و...

سید حسین سیدی در ادامه رویداد این هفته در مورد ارزش افزوده و اهمیت دقت به این مقوله توضیحات کاملی را بیان کرد و تاکید کرد حتما قبل از کار با شرکت ها در مورد آنها تحقیقات بعمل آید که در لیست سیاه (ممنوع المعامله)قرار نداشته باشند و افزود گواهی ارزش افزوده و فاکتور ارزش افزوده نیز از موارد مهمی است که شرکت ها باید از فروشندگان دریافت نمایند وی جهت یاد آوری و اطلاع این موضوع را نیز عنوان نمود که ارزش افزوده %9 بوده ،که %6 آن مربوط به مالیات و %3 آن به عوارض تعلق دارد.

وی در ادامه به نحوه پرداخت ارزش افزوده پرداخت و گفت در زمان پرداخت اگر شرکتی ارزش افزوده را از شما دریافت نماید و شما نیز ارزش افزوده از شرکتی دیگر برای همان محصول دریافت نمایید در زمان پرداخت ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی فقط اختلاف آن باید پرداخت گردد

توضیحات تکمیلی:مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در زنجیره واردات، تولید و توزیع بر حسب درصدی از ارزش کالا و خدمات مشمول دریافت می‌شود. این مالیات نخستین بار توسط فون زیمنس در سال ۱۹۵۱ به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی کشور آلمان طرح‌ریزی گردید، لیکن به رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه در خصوص آگاهی از چگونگی ساختار آن، این مالیات بطور رسمی تا سال ۱۹۵۴ به مرحله اجرا در نیامد. از سال ۱۹۵۴به بعد، برزیل، فرانسه، دانمارک و آلمان در زمره نخستین کشورهایی بودند که این مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود معرفی نمودند. کره جنوبی نخستین کشور آسیایی است که در سال ۱۹۷۷ با کمک صندوق بین‌المللی پول توانست این مالیات را در نظام مالیاتی خود پیاده نماید و بدنبال آن کشورهای ترکیه، پاکستان، بنگلادش و لبنان نیز اقدام به اجرای این مالیات نمودند. هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ کشور جهان از سیستم مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند هستند.

حسین سیدی فعال حوزه حسابرسی و مالیاتی در ادامه رویداد همفکر مطابق سوالاتی که حاضرین در خصوص بیمه تامین اجتماعی مطرح گردید نیز مطالبی را بیان کرد، ایشان تاکید کردند که حتما نسخه قرارداد ها به تامین اجتماعی تحویل گردد و در دفاتر مالیاتی نیز ثبت شود چون در غیر این صورت کتمان درآمد لحاظ شده و جرایمی را در بر خواهد داشت وی ادامه داد که اگر شخصی نیز از شرکت شکایت کند این موضوع تا 10سال قبل هم قابلیت رسیدگی را دارد پس حتما موارد مرتبط با بیمه نیز بصورت جدی در برنامه کار شرکت ها قرار گیرد تا خساراتی را به بدنه شرکت وارد نکند خصوصا در شرکت های نوپا.

با توجه به سوال حاضرین در خصوص حقوق و دستمزد و مالیات هایی که به آنها تعلق می گیرد نیز حسین سیدی مدرس رویداد مطالب را بدین صورت باز نمود که پایه حقوق 1/111/269 میلیون تومان که حق مسکن 40000هزار تومان ،حق اولاد (سه روز کاری)111268هزار تومان ،بن کارگری110000هزار تومان ،حق سنوات 51000هزار تومان می باشد که دریافتی خالص با یک فرزند را 1261395هزار تومات عنوان کرد که از این مبلغ %7 برای بیمه کسر می گردد وی همچنین پرداختی بیمه هر  شخص را بر اساس مبلغ خالص دریافتی آن شخص بیان کرد که %30مبلغ را باید جهت بیمه پرداخت شود که %7  آن متعلق به فرد و  %23 آن سهم کارفما می باشد و افزود از %23 سهم کارفرما %3 برای بیمه بیکاری لحاظ خواهد شد.

وی افزود شرکت های دانش بنیان باید مطابق نوع دانش بنیانی شرکت که از چه نوع دانش بنیانی هستند وضعیت معافیت مالیاتی خود را مورد بررسی قراردهند همچنین به این نکته مهم اشاره شد که شرکت ها و هسته های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم وفناوری از پرداخت مالیات معاف می باشند همچنین وی  در انتها با این نکته که حق ماموریت و حق اولاد از پرداخت مالیات معاف می باشد به این رویداد پایان داد.

دستورالعمل اجرایی معافیتهای مالیاتی شرکتها و موسسات دانش بنیان

آیین نامه اجرایی استفاده شرکتهای مستقر در پارک از معافیتهای مالیاتی

بخش مشوق ها، تسهیلات و معافیت های قانونی

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد