حضور واحدهای فناور قاین در دومین جشنواره زرشک خراسان جنوبی

حضور واحدهای فناور قاین در دومین جشنواره زرشک خراسان جنوبی

به گزارش مرکز رشد واحدهای فناور قاین صبح یکشنبه 1402/07/30در مراسمی با عنوان آیین شکرگزاری برداشت زرشک و زعفران قائنات، دومین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی در شهرستان قائنات به منظور معرفی یاقوت سرخ آغاز به کار کرد.

در حاشیه این افتتاحیه و آیین شکرگزاری نمایشگاهی در این حوزه برگزار گردید که واحد های فناور مرکز قاین دستاوردهای مربوط به حوزه زرشک و زعفران این مجموعه را به معرض نمایش گذاشتند.

مهندس وثوقی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور قاین جایگاه محصولات کشاورزی از قبیل زعفران ،زرشک ،عناب و پسته را با توجه به اینکه محصولات استراتژیک منطقه در حوزه کشاورزی می باشند را جایگاه ویژه ای عنوان نمود و افزود باید از طرح ها و ایده هایی که در این حوزه می باشد حمایت کرد و تمام تلاش را برای فراوری این محصولات که از اندیشه دانش آموختگان و نخبگان منطقه ظهور می کند را به محصولات با نام و نشان تجاری با برند های منطقه ای و استفاده از نشان های تجاری منطقه ای ثبت شده اطمینان خاطر را در مشتری ایجاد نماید،تبدیل نمودتا ارزش افزوده بیشتری نصیب منطقه گرددومنجر به ایجاداشتغال پایدار شود.

وی گفت در تعریف نشان جغرافیایی بر دو مورد تاکید می‌‌‌‌شود: نخست کیفیت، مرغوبیت، شهرت و دیگر ویژگی‌‌های محصول و دوم قابلیت انتساب محصول به یک مبدأ جغرافیایی.برای تشخیص کیفیت و مرغوبیت کالا معیاری ارائه نشده و تشخیص آن به ذوق و سلیقه اکثریت مصرف کنندگان واگذارشده است.برای قابل انتساب بودن محصول به یک محل جغرافیایی نیز باید ویژگی‌‌های محصول چنان با آن محل جغرافیایی وابستگی داشته باشند که مصرف کننده، محصول را با نام مبدأ جغرافیایی معین بشناسد. در‌‌واقع نشانه‌‌های جغرافیایی متشکل از نام محل یا منطقه‌‌ مبدأ محصول است که می‌‌تواند روستا، شهر، کشور یا ناحیه‌‌ای از یک کشور باشد. برای مثال زعفران قائنات، زرشک قائنات یا زرشک خراسان جنوبی چند نمونه از نشانه‌‌های جغرافیایی هستند که بیانگر ویژگی‌‌های خاص و منحصر به فرد محصولات تولید شده در منطقه‌ خاص جغرافیایی قائنات است. بدین نحو که به محض شنیدن نام آن منطقه‌‌ در کنار نام یک محصول، ناخودآگاه کیفیت و برتری آن در ذهن افراد تداعی می‌شود

 

حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین در آیین شکرگزاری برداشت زرشک و زعفران قائنات با اشاره به اهمیت کار باغداران و کشاورزان گفت: بیمه یکی از مشکلات باغداران است به طوری که باغات برای یک سال بیمه می‌شود، اما آفات، محصول همان سال و سال‌های آینده را از بین می‌برند.

او افزود: بیمه همان سال نیز بخش کمی از خسارات را جبران می‌کند و دردی از کشاورزان دوا نمی‌شود.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش نیز از نیاز‌های باغداران زرشک است، اظهار کرد: باید به خرید تضمینی توجه ویژه‌ای شود و در این طرح، باید قیمت گذاری با کشاورزان باشد، اما مشاهده می‌شود که دلالان در نرخ گذاری دخیل هستند.

 

محمدی فرماندار شهرستان قائنات نیز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره زرشک خراسان جنوبی در قاین برگزاری جشنواره و آیین شکرگزاری زعفران و زرشک را در پایتخت طلا و یاقوت سرخ فرصت بسیار مغتنمی است که سه کارکرد مهم برای استان و شهرستان دارد.

وی عنوان کرد: کارد اول برگزاری جشنواره، ارتقای کیفی و کمی تولید محصول زرشک و زعفران، کارکرد دوم نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در ابعاد مختلف و کارد سوم آن نیز ظرفیت‌سازی برای تولید و فرآوری صادرات و همچنین ایجاد اشتغال در سطح شهرستان است و برای اینکه این کارکردها نمایان شود مستلزم آن است که مسوولان و سیاست‌گذاران و تجار و ... شناخت و معرفت درستی نسبت به خراسان جنوبی و محصول زرشک و زعفران داشته باشند.

فرماندار قاین ادامه داد: باید زمینه برقراری تعامل محیط اقتصادی و اجتماعی این منطقه را با دیگر نقاط برقرار کنند تا بهتر سشناخته شود و ترازها و شاخص‌های را برای تحول و حرکت در مسیر درست مشخص کنند تا کشاورزان بتوانند خود را به آن تراز برسانند.

محمدی سطح زیر کشت زرشک در قاینات را ۷ هزار و ۲۲۰ هکتار با پیش‌بینی برداشت ۳۷ تن زرشک تر اعلام و اظهار کرد: تعداد بهره‌برداران حوزه زرشک در این شهرستان ۱۴ هزار و ۵۰۰ خانوار هستند که ۲ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند و بیش از ۸۵ درصد زرشک قاینات در بارگاه‌ها خشک می‌شود که بسیاری از آنها به شکل سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زعفران نیز میزان تولید آن در شهرستان، ۲۸ تن است که به علت شرایط اقلیمی و شیوه برداشت با کیفیت‌ترین زعفران جهان است، در زرشک نیز مقام اول را داریم و ۲۰ درصد منابع آبی خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در آیین افتتاحیه جشنواره زرشک گفت: پارسال اولین جشنواره ملی زرشک را برگزار کردیم و از آن زمان تاکنون، ۴۳ طرح و برنامه انجام شده که بسیار ارزشمند است.

او با اشاره به اینکه ۴۳ درصد زرشک استان معادل ۹۷ هزار تن آن در داخل استان بسته بندی و فرآوری می‌شود، افزود: از پارسال تاکنون ۱۵۰ دوره آموزشی برای ۲ هزار و ۷۸۶ کشاورز برگزار شده است.

جعفری با بیان اینکه دبیرخانه دائمی زرشک در استان مستقر شده است، اظهار کرد: کتابی نیز در این خصوص تألیف شده و همزمان با اختتامیه جشنواره به همراه چندین فیلم، رونمایی می‌شود.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: به دنبال ثبت روستای افین در میراث جهانی هستیم و اعتباری نیز برای ایجاد کلکسیون باغ زرشک اخذ شده است.
او گفت: امسال برای اولین بار سم یارانه‌ای خریداری شد و هزار و ۳۱۵ هکتار از باغات زرشک استان در برابر زنگ جارویی زرشک سم زدایی شد.

جعفری با اشاره به اینکه به دنبال مبارزه با زنگ جارویی زرشک از طریق پرتودهی با مشارکت سازمان انرژی اتمی هستیم، بیان کرد: اراضی بارگاه‌های زرشک واگذار شده است و به محض اینکه اعتبارات تسهیلات دریافت شود، نسبت به ارائه آن‌ها اقدام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از وجود ۸۰۰ بارگاه بهداشتی زرشک در استان خبر داد و گفت: پارسال ۴ هزار هکتار به سطح زیرکشت زرشک استان اضافه شده و ۱۸۳ هکتار نیز شناسنامه دار شده است.

پیش بینی برداشت ۳۷ تن زرشک‌تر در قاینات

محمدی فرماندار قاینات نیز در این مراسم گفت: برگزاری اینگونه مراسم در پایتخت طلا و یاقوت سرخ فرصت بسیار مغتنمی در زمینه افزایش کیفی و کمی تولید محصولات زرشک و زعفران و همچنین نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کشاورزی است.

او افزود: این برنامه‌ها فرصتی برای ظرفیت سازی و تولید و صادرات و اشتغال زایی است و همه این‌ها مستلزم آن است که مدیران و سیاست گذاران و تجار و بازرگانان شناخت درستی نسبت به خراسان جنوبی و به خصوص محصولات راهبردی زرشک و زعفران داشته باش

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد