کارگاه آموزشی آشنایی با فعالیت های مرکز رشد واحد های فناور قاین ویژه دبیران آموزش و پرورش برگزار گردید

کارگاه آموزشی آشنایی با فعالیت های مرکز رشد واحد های فناور قاین ویژه دبیران آموزش و پرورش برگزار گردید

کارگاه آموزشی آشنایی با مرکز رشد واحد های فناور قاین با حضور دبیران آموزش و پرورش شهرستان قاینات عصر یکشنبه 1398/2/15 ساعت 17:00 در محل سالن جلسات مرکزرشد برگزار گردید.

مهندس برومند ضمن خوش آمدگویی به تمام معلمان عزیز وگرامی یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری را گرامی داشت و این روز را به تمام اساتید و معلمان ،خصوصا معلمان حاضر در جلسه تبریک و تهنیت گفت و ابراز امیدواری کرد بعد از این جلسه ارتباط دبیران محترم با این مجموعه علمی بیشتر شود.

 

 

در ادامه کارشناس مرکز رشد واحد های فناور قاین توضیحات خود را درسه بخش، معرفی مراکز رشد و اهداف و برنامه های آنها  ،معرفی مرکز رشد واحد های فناور قاین و ظرفیت های موجود در این مرکز و در انتها هم توضیحات مختصری در خصوص ثبت اختراع و شرکت های دانش بنیان ارائه نمود.که شروع جلسه با ارائه تعاریفی از مراکز رشد و دوره های پذیرش در آن بود که به صورت زیر توسط ایشان عنوان شد:

مرکز رشد واحد های فناور:
در ادبیات کار آفرینی، مراکز رشد یا انکوباتورها (Incubators) در زمره زیر ساخت های فنی قرار می‌گیرند و نهادها یا چارچوب هایی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک (دارای ایده های قابل تجاری شدن مبتنی بر علم و فناوری) تأسیس می‌شوند. مرکز رشد، فضای اداری و آزمایشگاهی همراه با خدمات حمایتی مختلف با حداقل هزینه را برای شرکت های نو پا فراهم می‌کند و همچنین شبکه‌سازی و برخی خدمات جانبی را برای آنها تأمین می‌نماید. در واقع مراکز رشد سازمان هایی تحت مدیریت متخصصین حرفه ای می باشند که ارائه کننده فضا، خدمات حمایتی و نظارتی برای شرکت های کار آفرین با اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن  هستند تا در مدت چند سال بتوانند برای حضور مستقل در زمینه فناوری، آمادگی لازم را کسب کنند.

شورای مرکز رشد: شورایی متشکل از مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه های مرتبط با فعالیت مرکز رشد که برای تصویب خط مشی و سیاست ها، پیشنهاد برنامه و بودجه، تصویب صلاحیت استقرار واحدهای فناور و تعیین سقف اعتبار خدماتی و تحقیقاتی واحدهای فناور مطابق اساسنامه تشکیل می شود.


واحدهای فناور: واحدهای دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد که با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و تجاری کردن نتایج و تحقیقات فعالیت می نمایند. این واحدها شامل شرکت های خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع، و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه ها یا دستگاه های اجرایی هستند.

دوره پیش رشد (رشد مقدماتی): دوره ای حداکثر 6 ماهه است که در آن افراد یا گروه های مستعدی که دارای ایده های نو و کارآفرین صنعتی دانش محور هستند، مشاوره و آموزش های لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت مستقل حقوقی ارائه می شود. در صورت موفقیت در دوره پیش رشدو کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا می توانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. زمان دوره پیش رشد با کسب مجوز تا 9 ماه قابل تمدید می باشد.

دوره رشد: دوره ای است حداکثر 3 ساله که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می شوند. زمان این دوره با تصویب شورای مرکز تا 5 سال قابل تمدید است.

برومند مراکز رشد را بستری سالم جهت تجاری سازی ایده های خلاق دانست و عنوان کرد این بستر که بنا به تعریف آن با یک تیم متخصص و حرفه ای مدیریت می شود میتواند راه را برای تجاری سازی ایده های مختلف در زمینه های متفاوت هموار نماید و در روند کسب و کار موفق کمک شایسته ای را به فناوران که مخاطبین اصلی این مجموعه ها هستند ارائه نماید و همچنین خدمات ارائه شده به فناوران را در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری براساس امکانات و رشد خود پار کها و مراکز را متفاوت عنوان کرد.ایشان فناور را فردی دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان ) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی ، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند معرفی نمود و افزود یک فناور یا کارآفرین از ایده ها و فرصت ها استفاده میکند تا بتواند با ارائه یک راه حل جدید (ایده)شکاف یا خلا موجود در محیط یا بازار را پر کند و همچنین با نگاه کارآفرینانه خود  فرصتها را شکار و برای آنها ایده میبتراشد.

 

ارتباط بین مرکز و دانش آموزان و طرح های موفقی که با بنیاد توسعه فرهنگی سپهر در حال انجام است یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این کارگاه بود که  این فعالیت ها می تواند در آینده تاثیر بسزایی در زندگی دانش آموزان و نگاهشان به بازار کار داشته باشد و آموزش راه های کسب و کار هدف از فعالیت در حوزه دانش آموزی بیان شد.

در پاسخ مطرح شده از سمت دبیران، که با توجه به سن دانش آموزان هدف فعالیت های مرکز در این ارتباطات ها و همچنین انتظاری که مجموعه مرکز رشد از معلمان دارد چیست ؟ اینطور پاسخ داده شد که کلیه هدف و رسالت ما از ارتباط با دانش آموزان ایجاد بستری مناسب برای بهتر تصمیم گرفتن آنها در خصوص انتخاب رشته های تحصیلی بوده تا بتوانند راهی درست با هدفی مشخص را دنبال کنند و همچنین هدفی که در کارگاه ها و رویداد های مرتبط با دانش آموزان که به همت طرح اتاق کار آفرینی مدارس و بنیاد توسعه فرهنگی سپر و همچنین همکاری مرکز رشد واحد های فناور قاین دنبال می کنیم ایجاد محیطی علمی و اصولی برای تمرین کسب و کار می باشد که با ارائه نمونه های موفق بومی این اطمینان را به آنها می دهیم که اگر راه را اصولی جلو بروند می توانند با وجود محرومیت ها و محدودیت هابه موفقیت های بزرگ وکوچک دست پیدا کنند.ایشان ضمن تشکر از تمام معلمان و هنرآموزان خصوصا سرکار خانم جان احمدی که در کنار دانش آموزان و برای دانش آموزان فعالیت میکنند تقاضا کرد تا دیگر معلمان نیز همانند ایشان و دیگر معلمان فعال دذر این طرح ها وارد گود شده و با حمایت های خود در زیرسازی کارآفرینی و اشتغال یاریگرمان در مجموعه باشند.

ارتباط با پژوهشسرای دانش آموزی یکی دیگر از فعالیت های مرکز بود که توسط مهندس برومند عنوان گردید و گفت راهنمایی ومشاوره در خصوص ثبت اختراع ایده ها و طرح های دانش آموزی قبل از افشای آنها در نمایشگاه ها و جشنواره ها می تواند خدمت بسیار خوبی باشد که تمام اساتید و معلمان گرامی باید آن را مد نظر داشته باشند و با توجه به ارتباط مرکز با مجموعه پژوهش سرای دانش آموزی قاین این نکات عنوان شده و با توجه به معرفی دانش آموزان از سمت پژوهش سرا مشاوره های لازم در این باره به دانش آموزان داده می شود که امیدواریم این ارتباط ها قوی تر و منسجم تر شود.

وی در ادامه این نشست به فعالیت شرکت ها و طرح های موفق مرکز رشد قاین اشاره نمود و افزود برخی طرح ها از صفر تا صد کارشان در مرکز به نتیجه رسیده و برخی طرح ها نیز با مشاوره های لازم و به موقع از شکست نجات پیدا کرده اند وهمچنین ایشان به طرح هایی اشاره کرد که در طول مسیر چرخش های متفاوتی را در ایده ، طریق تجاری سازی و یا روند اجرا داشته اند ،و این چرخش ها را حاصل مشاوره های صحیح و به موقعی که توسط افراد متخصص یا با حضور خود شرکت ها و هسته ها در نمایشگاه ها و همایش های تخصصی دانست که می توان آن را از دیگر خدمات مرکز برشمرد و همچنین اضافه کرد در صورت درخواست از سمت فناوران در خصوص فضا های کاری از جمله سوله ها و کارگاه ها این امکان وجود دارد تا با استفاده از تفاهم نامه ها و تعاملات موجود این بستر ها را برای فناوران فراهم کنیم.

در انتهای این کارگاه توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت شرکت های دانش بنیان و انواع آن و همچنین مطالبی در خصوص ثبت اختراع بیان شد که مورد اقبال معلمان حاضر در جلسه واقع شد.

این کارگاه در ساعت 19:40به کارخود پایان داد

 

 

 

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد حل مسئله صنعت ،در استان خراسان جنوبی
طرح دستیار فناوری
فراخوان اعطای گرنت رشد تا سقف 4/2 میلیارد ریال و پذیرش شرکت های فعال در حوزه ICT
سومین بوت کمپ دانشکده فنی امام خمینی (ره) قائنات با همراهی مرکز رشد واحدهای فناور قاین برگزار می گردد